A Coruña, 2 de xuño de 2022 | O xornal La Correspondencia Gallega publicaba o 3 de xuño de 1897, unha noticia que recollía a seguinte información: “continúan a ser moi visitados os cinematógrafos que se exhiben na rúa Real. No do Sr. Sellier, presentáronse onte mércores varias vistas da Coruña que gustaron moito”.

O señor Sellier, ao que fai referencia a noticia, era José Sellier Loup, un afamado fotógrafo nado na localidade francesa de Givors , pero que desenvolveu a súa actividade profesional na Coruña. As “vistas de Coruña” citadas son as primeiras películas galegas, que tamén están consideradas as primeiras películas do cinema español.

Retrato de José Sellier coa súa dona Marie Farge Michelat

Nunha época na que a cultura francesa estaba de moda e era un símbolo de sofisticación, entre as clases acomodadas da cidade herculina estaba de moda retratarse na “Fotografía de París” que rexentaba Sellier. O fotógrafo era un home liberal, que amosaba un fondo interese polos avances tecnolóxicos de finais do século XIX, como o demostran o uso da luz eléctrica ou a instalación dunha liña telefónica no seu estudio de fotografía. Tamén viaxaba a Francia de xeito habitual, e alí coñecía de primeira man os últimos avances en materia fotográfica.

En maio de 1897 autorízase a instalación de dous cinematógrafos na cidade. O aparello, patentado polos irmáns Lumière, saíra á venda o 1 de maio de 1897 e chegara rapidamente a Galicia. José Sellier solicitara autorización para instalar un no número 8 da rúa Real e os representantes portugueses da Casa Lumière, Marqués e Azevedo, instalaron outro no número 25 da mesma rúa, que era a principal vía comercial naqueles anos. As proxeccións foron un éxito entre un público xa afeito ás sesións de imaxes en movimento que chegaran á cidade en setembro do ano anterior. Como aparece recollido no xornal La Voz de Galicia “as vistas no Cinematógrafo 25 son grandes e as figuras de tamaño natural; no outro é maís pequeno o foco, pero, non obstante, aprécianse os detalles minuciosamente e resultan os cadros moi perfectos e sen interrupcións.” O número 8 da rúa Real da Coruña albergaría, anos máis tarde, o célebre cine París.

Fotografía antiga do Cine París da cidade herculina

Pero Sellier, sempre á vangarda, presentaría tan só uns días despois desta proxección inaugural tres películas ás que fai referencia a noticia publicada en La Correspondencia Gallega, que cambiarían a historia do cinema para sempre. Tratábase de Orzán, oleaxe, Praza de Mina e Fábrica de gas, filmadas na Coruña en maio de 1897. As máis antigas rodadas en España cunha cámara Lumière, por un operador alleo á casa francesa, que puideron ser datadas con fidelidade. O célebre fotógrafo convertíase deste xeito nun cineasta pioneiro.

Hoxe, 2 de xuño de 2022, cúmprense 125 anos dese momento histórico que marca o inicio do cine en España.

A partir de entón, Sellier rodaría novos filmes como O enterro do Xeneral Sánchez Bregua, Temporal en Riazor ou San Jorge, saída de misa, películas que exhibirá ante o público coruñés e coas que percorrerá outras localidades galegas. Lamentablemente, ningunha delas se conserva a día de hoxe.

O cineasta abandonou esta actividade no 1900 para adicarse en exclusiva á fotografía, profesión que exercerá ata o seu pasamento, acontencido na Coruña en 1922.


As fontes da información contida neste artigo son:

Castro de Paz, J. L e Folgar de la Calle, J. M (2013) Antes do cinematografista José Sellier en José Sellier en A Coruña: os comezos do cine español. Imprenta Provincial. Deputación da Coruña.

Castro de Paz, J. L e Folgar de la Calle, J. M . Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes , José Sellier, pionero cineasta gallego. Ligazón https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/jose-sellier-pionero-cineasta-gallego–0/html/ff8c0388-82b1-11df-acc7-002185ce6064_4.html consultada o 31/05/2022.

Real Academia de la Historia. José Sellier Loup. Ligazón https://dbe.rah.es/biografias/53449/jose-sellier-loup consultada o 31/05/2022.